Baguette



Ingredienser;                                           4 st långa baguetter
50 gram jäst
5 dl ljummet vatten
2 tsk salt
1 msk olivolja (Matolja funkar det med)
ca 14 dl vetemjöl

Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt salt, olja och det mesta av vetemjöl och arbeta samman till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i 30 min. Tryck sedan ner degen lite i bunken och jäs övertäckt i yttligare 30 min.

Sätt ugnen på 250 grader. Ta upp degen på bakbord och dela den i 4 delar. Rulla varje del i rullar och placera på en bakplåtsklädd plåt.  Mjöla rullarna lite lätt på toppen, och skär snitt över rullarna. Låt jäsa under bakduk i 20 min. Grädda sedan mitt i ugnen i ca 15 min. Låt bröden svalna på galler under bakduk.



Kommentarer
Postat av: Elisabet o Krister

Hej på er ! UNDERBAR sida ni har ! Kram !

2009-11-26 @ 20:34:35
Postat av: fyfan

FYYYFAAAN NI FÖRSTÖRDE MIN UGN! SKULLE LAGA denna JÄVLA RÄTT OCH VAD HÄNDEER? JO MIN JÄÄÄVLA UGN GÅR SÖNDER FYYYY FAAAN PGA ALLT JÄVLA BRÖD SOM VAR INTUI! Ni ska fan betala för min ugn på momangen, detta tolererar jag inte! >:( fyyyyfaaaan asså! för er som förstör för andra!

2011-05-05 @ 11:36:27
Postat av: Heddi från Öst

Oj. Här var det livliga åsikter, men sådant är bara bra. Det betyder att vi är fria fåglar allihop. Jag tycker denna bloggen är sådär bra, bara. Ni har ju inte uppdaterat på två år? Vad är det för JÄVLA STIL!???!?!? VAFAAAAAAAAAN!! ÄR NI HELT DUMMA I HUVVE ELLER??? OCH FÖRRESTEN FÖRSTÖRDES MIN MAGE NÄR JAG ÅT DET DÄR JÄVLA RECEPTET. DEN BA SVÄLLDE UPP OCH JAG FICK OPERERA OCH NU HAR JAG INGEN MAGSÄCK LÄNGRE UTAN LEVER PÅ ATT ÄTA LARVER, ÄR DET DET NI VILL FÖRMEDLA MED DETTA ELLER???????

Oj, ja. Alla är fria fåglar i vår, eller hur? Visst är det som en sommarbris fylld med skinkmacke-doft? Flyg damtuss, flyg!

2011-05-05 @ 11:41:14
URL: http://fillo.fan.gud.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0