Halloween



Halloween är här och jag tänkte dela av mig av vad jag har planerat inför halloween. Pumpan är urskuren och givetvis har jag rostat pumpakänorna, bilden till höger. Så här gjorde jag;

Rostade pumpakärnor;
Pumpakärnor från en pumpa
2 msk olivolja (vanlig matolja funkar också)
1 tsk salt
1 krm grillkrydda

Sätt ugnen på 200 grader. Samla kärnorna och skölj dem väl. Strö kärnorna på bakplåtsklädd plåt. Häll över oljan, saltet och kryddan. Grädda mitt i ugnen tills kärnorna för en liten gyllen färg. Rör om då och då. Det tar ca 15 min tills kärnorna är klara.

Under halloween har jag valt att göra pajer till varmrätt. Men efterrätten kommer vara halloween inspirerad. Jag har valt att göra marängtårtor som är formade som en dösakalle. Än så länge kan jag bara visa marängerna, men jag kommer bara tillsätta glass, grädde, bär och chokladsås. Så här gjorde jag marängerna;

Döskalle-maränger;     12 döskallemaränger/6 döskalletårtor
3 äggvitor
1 dl socker

Sätt ugnen på 100 grader. Vispa äggvitorna och hälften av sockret till ett hårt skum. När du kan vända degbunken upp och ner utan att skumet rör sig är det nog hårt. Rör sedan ner resten av sockret, försiktigt. Spritsa ut marängerna som döskallar. Grädda dessa mitt i ugnen i ca 60 min. Marängerna är färdiga när de är lätta och torra. Om du smakar av dem och marängerna är sega, ska de gräddas längre.



Om man sedan spritsar grädde över, och gör ögon av strössel får man fina döskalle-marängtårtor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0