Köttbullar



Ingredienser:                                        4 pers
5 msk ströbröd
7 msk vatten
400 g köttfärs
1 gul lök
4 krm salt
1 krm peppar

Blanda ströbrödet och vattnet. Skala löken och finriv den.(På så sätt håller köttbullarna ihop bättre).
Blanda ströbrödsblandningen, köttfärsen, löken, salt och peppar. Rulla till köttbullar, om de klibbar fast i händerna, blöt händerna i kallvatten. Stek i stekpanna på hög värme.

Tips: Till köttbullar är det väldigt gott med en steksås. Jag brukar göra en enkel version; när jag stekt köttbullarna klart strör jag över ca 1 matsked vetemjöl. Sen häller jag på ca 3 dl mjölk och 2 dl vatten. Sedan i med en kött-buljongtärning och lite soya. Färdigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0