Pannbiff



Ingredienser:                                         4 pers
4 msk ströbröd
6 msk vatten
1 gul lök
300 g köttfärs
2 krm salt
1 krm peppar

Blanda vattnet och ströbrödet. Hacka löcken. Blanda ner köttfärsen, löken, salt och peppar i ströbrödsblandningen.
Blöt en skärbräda med kallt vatten, så fastnar inte biffarna i underlaget. Forma sedan biffar, om biffarna är kladdiga kan du blöta händerna i kallvatten. Nagga sedan biffarna med en gaffel, stek dem i en stekpanna på hög värme.  Försök att vända biffarna så lite som möjligt under stekningen. Då håller de ihop bättre.

Tips: Till pannbiffar är det väldigt gott med en steksås. Jag brukar göra en enkel version; när jag stekt biffarna klart strör jag över ca 1 matsked vetemjöl. Sen häller jag på ca 3 dl mjölk och 2 dl vatten. Sedan i med en kött-buljongtärning och lite soya. Färdigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0