Prinsessbakelser



Ingredienser;                     4 st
4 bitar rulltårta, ca 3 cm höga
Vispad grädda
Grön och rosa marsipan
Florsocker

I detta receptet använder jag rulltårta som "tårtbotten" i mina bakelser. Detta är väldigt praktiskt då jag kan baka rulltårtan innan, frysa ner den och sedan bara plocka fram dem tills det är dags att göra bakelserna.

Börja med att spritsa grädden på rulltårta-bitarna, forma grädden runt och fin. Bred även ett lager grädde runt bitarnas kanter, så att marsipanen fastnar sen. Kavla sedan ut en bit marsipan till en rund cirkel. Sätt försiktigt denna över grädden och tryck fast den efter kanterna. Skikta sedan över florsocker.

För att göra en ros behöver du marsipan och en tesked. Börja med att rulla marispanen i små bollar. Tryck sedan ut desa på innansidan av teskeden, till tunna blad. Det första bladet kan du rulla till en rulle. Fäst sedan runt de övriga bladen och så får du en ros.

Om man vill göra bakelsen lite mer tårtlik kan man bre ett lager marsansås innan man sätter grädden, då en prinsesstårta alltid har ett lager marsansås. Men jag tycker inte detta är nödvändigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0